Commander Victoria Brevitt

Det här med bloggande var tydligen helt min grej, ett inlägg på fyra månader! I will do better, oh great one…

Jag tillhör grupp 17; (long live the Anteater-Dragons!) Vi har, pecis som ett par andra grupper, valt att arbeta med konceptet för Planet Suburbia. Under vår första vecka tog jag djärvt på mig uppgiften att designa befälhavaren till vår tolkning av spelet: Commander Victoria Brevitt dyker upp som en av tre ospelbara karaktärer i spelet, hon står för en stor del av narrativet och ger spelaren instruktioner och order under spelets gång. Förra terminens kurs, 2D-teori och tillämpning I, var mig till stor hjälp i skapandet av karaktären och enligt deras oklanderliga vägledning började jag med att skriva en bakgrund till min karaktär där jag bestämde kön, ålder, namn, familj, intressen, drivkraft mm. Texten hjälpte mig att bygga upp en klar och tydlig bild av min befälhavare och det blev mycket lättare att kommunicera fram hennes karaktär i bild. Nästa steg var snabbskisserna, här måste jag erkänna att jag var dålig på att skissa upp många små exempel för att jämföra siluetter, till mitt försvar kände jag att jag hittade rätt relativt snabbt och varför vänta då!? Det var viktigt att hon skulle uppfattas som självsäker och någon med koll på läget, händerna i kors kan vara en bra pose för att signalera detta. Det fanns dock en liten risk med det då en person som omfamnar sig själv med armarna runt kroppen även uppfattas som defensiv och självtröstande. Det var därför viktigt att hon höll hakan högt och ståtligt och visades i ett perspektiv som skulle förstärka henne. (Det är förvånande ofta en ser kvinnor porträtterade ovanifrån vilket ger ett förminskande intryck…) Ljussättningen i den färdiga bilden längst ned är också menad att ytterligare ge henne pondus.

Nedan följer det vinnande bidraget av mina skisser….

CommanderSketch.png

Jag hämtade faktiskt inspiration från ett gammalt favoritspel, Command & Conquer Red Alert 2 (beware of teh tank rush!) men min ambition var lite mindre sexualiserad B-skådis och lite mer auktoritär krigföring i ren och sann USA-anda. Vad gäller kostym så bidrog Star Trek också en del då Star Trek universum representerar ett slags Utopia där mänskligheten har uppnått fred, välstånd och stillat begäret för materiella ting. Med andra ord en bra och passande image för Victoria Brevitt som jag gärna ser att spelarna drar paralleller till när de ser henne. Att låta henne vara medelålders med en annan hundfärg än standard-vit var ett medvetet val, då jag anser att representation och diversitet är viktigt att visa på i vår kultur idag, samtidig var jag väldigt mån om att ej framställa henne i ett negativt ljus, detta val ju också innebär ett slags ställningstagande och kan medföra oanade konsekvenser (vare sig jag vill eller inte). Detta var något jag fick uppleva när jag presenterade ett första utkast inför klassen, se bild nedan!

CommanderVictoriaBrevitt

Färgerna jag valt ut fick åskådarna att tänka på militär och kommunism. Kanske inte helt i enlighet med vad jag själv hade tänkt. Visst skulle hon uppfattas som en auktoritet men inte i form av en kommunistisk diktatur… (det är sällan som det uppfattas som något positivt). Stjärnorna på bröstet och speciellt den iögonfallande stora stjärnan på kepsen förstärkte såklart ytterligare intrycket av en högst oangenäm figur i uniform. Jag omarbetade Victoria och gav henne istället färger i blått, vitt och guld. Färger som ofta kopplas med västerländsk polis, lag och ordning. Hennes stjärnor blev emblem och medaljer, delvis inspirerade av USA:s egna militära utmärkelser.

Axlarna på uniformen är spetsiga och lite lätt rundade, de är menade att utstråla hennes bestämdhet och ger spelaren en antydan om att hon kanske inte är helt genomgod. Huvudbonaden liknar något en polis skulle kunna bära, någon allmänheten kan lita på. Håret är uppsatt i en sned knut, strikt som Victoria själv. En liten slinga hår har brutit sig loss vid pannan, ett bevis på en för henne ovanligt ansträngd situation. Resultatet finns att beskåda i min sista bild längst ned i inlägget! Är någon hemskt intresserad av att läsa Victoria Brevitts biografi skulle jag kunna posta den också…. 😉 Jag ber på förhand om ursäkt till personen som fått den otacksamma uppgiften att läsa mitt inlägg, det blev lite längre än jag tänkt… Frukta icke, nu är det äntligen slut!

Commander5

5 thoughts on “Commander Victoria Brevitt

  1. Det märks att du är en bra skribent! Gillar att du beskriver din tankegång utförligt och lättförståeligt. Och så är karaktären helt fantastisk. Fortsätt med det du gör!

    Like

  2. Hejsan! Jag vill började med att säg att jag också hade Command and Conquer Red Alert (tvåan och trean) som inspirationskälla till min starka Sovietiska karaktär Umbrella Bella och jag tycker ideen är skitcool och jag har en liknande Sovietisk hatt hemma!

    Jag tycker du är mycket tydlig med din iteration, vad du har ändrat, gjort bättre etc, och var du har fått ideen ifrån. Det står på ett bra sätt hur du gick till väga att för att göra så att karaktären ser mer auktoritär ut. Jag tycket de rundande axelpaddarna på hennes uniform är en nice touch. Victorias utseende påminner mig overall lite om Cobra-gängen i G.I. Joe vilket är en bra sak då de är militäristiska framtidsstyrka. Jag tycker själv att karaktären behöver en mer utvecklad personlighetsbeskrivning men jag diggar hennes kroppsspråk.

    En annan sak jag tycker kan göras bättre är att ge Victoria sex stjärnor på hennes outfit om du vill vara verklighetstrogen, om hon är General of the Armies (de är de som har kontroll över hela USAs arme, flottan, flygvapnet, marktrupper etc) dvs, för att just nu har hon “bara” fyra stjärnor.

    Du skulle kunna ha gått igenom hennes uppgift i spelet lite mer genomförligt.

    Du är duktig på att skria och behöver inte ursäkta dig för att du skriver lite för mycket. Jag tycker det är bra att du har mycket att skriva om!

    Overall jättebra! (Y)

    Liked by 1 person

    1. Ursäkta sent “approval” på ditt inlägg, hoppas det inte orsakade problem! (RA2 var grymt bra ju! :P)

      Jag har en utförlig personbeskrivning av henne i ett odt-dokument för den som är intresserad faktiskt, men ville inte tvinga någon stackare att läsa igenom den också! 😉 Helt rätt med 6-stjärnor, när jag googlade runt efter information om USA:s militär såg jag att det för tillfället inte finns någon som har den rangen och att den väldigt sällan ges ut… meeen Victoria kunde ju faktiskt vart så pass badass att hon fått special-utmärkningen!

      Tack för feedback. 🙂

      Liked by 1 person

Leave a comment